Chrapanie

Zespół obturacyjnego bezdechu śródsennego charakteryzuje się powtarzającymi epizodami zapadania (bezdechy) lub zwężania górnych dróg oddechowych (spłycenie oddychania) na poziomie gardła przy zachowanej (w większości przypadków zwiększonej) pracy mięśni oddechowych. Epizody te najczęściej prowadzą do obniżenia utlenowania krwi tętniczej i zazwyczaj kończą się przebudzeniami ze snu. Według badań z 2015 roku na zespół obturacyjnego bezdechu śródsennego cierpi prawie 50% mężczyzn i 23% kobiet w średnim wieku.

Każdy z nas spędza 1/3 życia w czasie snu. Dlatego też należy pamiętać, że czas na sen, nie jest czasem straconym.

Sen przede wszystkim:

• daje odpoczynek, regeneruje,
  • daje energię,
  • poprawia nastrój,
  • umożliwia koncentrację,
  • konsoliduje pamięć.

Zbyt krótki, bądź nieprawidłowy sen prowadzi do:

• chorób somatycznych,
  • zaburzeń psychicznych,
  • wypadków komunikacyjnych,
  • pogarsza wyniki w szkole/pracy,
  • istotnego obniżenia jakości życia.

Jak rozpoznać bezdech śródsenny?

Objawy nocne:

• chrapanie,
  • bezdechy (obserwowane przez osoby z otoczenia chorego),
  • nykturia, czyli konieczność wyjścia do toalety,
  • zwiększona potliwość,
  • częste przebudzenia,
  • przebudzenia z uczuciem dławienia,
  • duszność,
  • suchość w jamie ustnej,
  • kołatania serca,
  • objawy refluksu żołądkowo-przełykowego,
  • trudności z zaśnięciem, bezsenność.

Powikłania nieleczonego bezdechu śródsennego:

• nadciśnienie tętnicze,
  • udar mózgu,
  • choroba niedokrwienna serca,
  • niewydolność serca,
  • zaburzenia rytmu serca,
  • cukrzyca,
  • wypadki komunikacyjne.

Objawy dzienne:

• senność dzienna,
  • poranne zmęczenie,
  • poranne bóle głowy,
  • zaburzenia pamięci i koncentracji,
  • upośledzenie libido i impotencja,
  • zaburzenia psycho-emocjonalne, np. depresja.

Wykazano, że częstość incydentów sercowo-naczyniowych zakończonych zgonem oraz niezakończonych zgonem w grupie Pacjentów z ciężkim zespołem OBŚ (obturacyjny bezdech śródsenny) była znacząco wyższa niż w grupie kontrolnej zdrowych osób populacji ogólnej.

Chrapanie – zabiegi i badania – Mini-Clinic

Z problemem chrapania, wbrew panującym przekonaniom, zmagają się zarówno mężczyźni jak i kobiety. Wielu osobom wydaje się, że chrapanie w nocy to problem uciążliwy tylko ze względu na dźwięk. Nic bardziej mylnego, jeżeli chrapaniu towarzyszą niebezpieczne dla zdrowia bezdechy, to znak, że należy udać się do specjalisty.

Przyczyny chrapania

Chrapanie jest dolegliwością związaną z utrudnionym przepływem powietrza przez gardło. Najczęściej obserwuje się je u osób otyłych, po spożyciu większej porcji alkoholu albo kobiet po okresie menopauzy. Chrapanie nie zagraża zdrowiu jeżeli pojawia się sporadycznie, a powietrze jest w stanie swobodnie przepływać przez krtań. Jeżeli jednak przerwy w oddychaniu pojawiają się ponad 10 razy na godzinę to znak, że masz do czynienia z bezdechem.

Najczęstszą tego przyczyną są:

• powiększone migdałki,
  • skrzywiona przegroda nosowa,
  • przerośnięty języczek,
  • wydłużone podniebienie miękkie.

Bezdechy powodują niedotlenienie organizmu, co jest przyczyną złego samopoczucia w ciągu dnia. Bagatelizowanie chrapania i przerw w oddychaniu podczas snu może prowadzić do arytmii, problemów z nadciśnieniem, a nawet zawału serca.

Chrapanie - leczenie

Jedną z najczęstszych przyczyn chrapania jest nieodpowiedni styl życia.  Zanim skorzystasz z porady specjalisty, spróbuj zmienić pozycję snu, zrezygnuj z używek, zacznij zdrowo się odżywiać. Bardzo możliwe, że to wystarczy, by pożegnać się z uciążliwym problemem. Jeżeli nie – udaj się na wizytę do laryngologa bądź pulmonologa. Specjaliści zlecą odpowiednie badania takie jak badanie apnografem czy polisomnografię i ustalą dalsze kroki leczenia. W przypadku, gdy powody chrapania to wady anatomiczne konieczne może być ich chirurgiczne usunięcie. Możliwe jest także leczenie aparatem CPAP, polegające na zakładaniu specjalnej maski podłączonej do aparatury ułatwiającej oddychanie każdej nocy.

Operacje

Oferujemy Państwu możliwość przeprowadzenia komercyjnych operacji laryngologicznych wykonywanych przez doświadczonych laryngologów, rynochirurgów, chirurgów głowy i szyi.
Operacje i zabiegi małoinwazyjne przeprowadzane w znieczuleniu miejscowym, wykonywane są na miejscu, w Mini-Clinic w Rzeszwie, w gabinecie zabiegowym. Natomiast większe operacje, wymagające znieczulenia ogólnego, przeprowadzane są przez naszych lekarzy na sali operacyjnej w szpitalu.

Jeżeli Twoje chrapanie jest uciążliwe, nie zwlekaj odwiedź Mini-Clinic i raz na zawsze pożegnaj się z probleme

Mini Clinic

Mała klinika specjalistyczna